Muzyka my¶liwska.
Nie tylko sygna³y my¶liwskie (które prezentujemy na osobnej podstronie) nale¿± do kanonu muzyki my¶liwskiej. Zaliczamy do nich równie¿ inne utwory o tematyce ³owów i przyrodniczej.
Ogólnopolski (i Miêdzynarodowy) Konkurs Muzyki My¶liwskiej, Festiwal Muzyki My¶liwskiej i Wie¿owej w Tucholi, Konkurs Muzyki My¶liwskiej "O Miedziany Sopel" czy Ogólnopolski Konkurs Sygnalistów My¶liwskich "O Róg Wojskiego" to tylko niektóre z imprez kulturalnych na których mo¿na pos³uchaæ muzyki my¶liwskiej.
"Pie¶ñ My¶liwska" S³owa: Czes³aw Seniuch, melodia "P³onie ognisko i szumi± drzewa".
"Jedziemy na polowanie" - teledysk grupy "¯ubrosie".
"Rozmowy kacze" - teledysk grupy "¯ubrosie".

Przys³owia my¶liwskie.
Polska tradycja i kultura ³owiecka maj± w swoich zbiorach wiele przys³ów zwi±zanych broni± my¶liwsk±, kalendarzem polowañ lub te¿ powodzeniem w czasie ³owów. Wiele z nich posz³o w niepamiêæ dlatego pragniemy w tym dziale zamie¶ciæ te, które uda³o siê odtworzyæ i odnale¶æ:

Przys³owia zwi±zane z broni±.
- "Psa, konia, strzelby nie po¿yczaj"
- "Kobiecie, strzelbie i koniowi nigdy wierzyæ nie mo¿na"
- "Nie mierz strzelb± do nikogo, bo mo¿esz przep³aciæ drogo"
- "Ka¿da strzelba raz do roku sama strzela"
Przys³owie i powiedzonka ³owieckie mówi±ce o cechach my¶liwego.
- "Pije jak my¶liwy"
- "Piêknie ¶piewa kto ptaki ³owi"
- "£¿e jak my¶liwy"
- "Ka¿dy strzelec chwaligóra"
Z przys³owiami zwi±zane s± stare przes±dy, których przestrzeganie ma zagwarantowaæ my¶liwemu udane polowanie.
"Przed polowaniem na kuropatwy nale¿y potrzymaæ damsk± nó¿kê w kostce,
przed polowaniem na dzikie kaczki - nad kostk±
przed polowaniem na zaj±ce - tu¿ pod kolankiem,
przed polowaniem na lisy - za kolanko,
przed polowaniem na sarny i dziki - tu¿ nad kolankiem,
przed polowaniem na jelenie - nieco wy¿ej,
przed polowaniem na ³osie - wysoko nad kolankiem.
Nie mówiê ju¿ o tym, gdzie potrzymaæ przed polowaniem na nied¼wiedzie,
bom wstydliwy, a i gdzie¿ te nied¼wiedzie."
Z tych starych sposobów zapewniaj±cych ³aski ¶w. Huberta powsta³o jedno przys³owie znane chyba ca³ej braci my¶liwskiej: "Im wiêkszy zwierz - tym wy¿ej bierz"
Przys³owia ³owieckie mówi±ce o ³owach w ró¿nych porach roku.
- "Gdy Bazyli nie omyli, a kwoczka nam w grzêdzie gdacze, wkrótce ziêba te¿ zakwili, a ¶ci±gnie sob± grzywacze"
"Na ¶wiêtego Paw³a borsuk z jamy wylezie"
- "Kiedy w kopach stoi zbo¿e, ju¿ przepiórki ³apaæ mo¿esz."
- "Na ¶wiêtego Bart³omieja po raz pierwszy jêknie knieja"
- "Na ¶wiêtego Bart³omieja otwiera siê siew i knieja"
- "Od ¶wiêtego Micha³a Anio³a tr±bka my¶liwego do boru wo³a"
- "Na Micha³a ³owcy chwa³a"
- "Sieæ ostatni± Trzej Królowie rozpinaj± po d±browie".
- "Na ¶w. Kazimierza pokój dla ³owców i zwierza".
Nawet niepowodzenia my¶liwskie maj± swoje wyt³umaczenia w starych przys³owiach. Na co¶ w koñcu trzeba to zrzuciæ.
- "Baba w poprzek drogi, to zwierzyna w nogi."
- "Zaj±c w drodze, nieszczê¶cie."
- "Kto w ¶wiêto poluje, diab³u us³uguje."

Poezja my¶liwska
Cz³owieka zbli¿a do przyrody.
Czy wiatr, czy deszcz, czy mróz, czy skwar,
Nauczy znosiæ niewygody.
Otwiera skarbów tajemnice,
I drzewo ka¿de - sosna, d±b
Napawa piêknem nam ¼renice.
Co zna przyrody pe³ne ¿ycie.
I w polu tu, i w lesie hen,
Panowaæ nad ni± umie skrycie.
Jednym z dzisiejszych poetów zajmuj±cych siê poezj± my¶liwsk± i samym my¶listwem jest Kazimierz Ci±¿ela, którego utwór prezentujemy poni¿ej.
¼ród³o: http://dzik-kutno.republika.pl/kazlit/wiersze.htm
Ju¿ od wieków cz³owiek zak³óca³ w przyrodzie równowagê,
Tak w ro¶linno¶ci jak i dzikim zwierzostanie.
My¶liwi w³a¶nie równowagê przywracaj±, co dajê pod rozwagê
Ich oponentom, bo zwierz bez my¶liwych siê nie ostanie.
Co siê w ciê¿k± zimê uchowa bez dokarmiania ?
Kto za szkody zap³aci, przez zwierzynê czynione?
My¶liwy to robi, dokarmia i p³aci bez wahania
Wszak nie przekona dzika, ¿e zjadanie p³odów jest zabronione.
By zachowaæ w naturze chwiejna równowagê,
Trzeba dbaæ o proporcje ilo¶ciowe wolnego zwierza
W stosunku do pól i lasów, bior±c pod uwagê,
¯e chemia nie do zachowania dzikich zwierz±t zmierza.
Czy ¿y³by bez my¶liwych w Polsce ¿ubr ?
Kogo przywracanie do ¿ycia gin±cych gatunków obchodzi ?
Na pewno nic wróci³by do naszych rzek bóbr.
Wiêc oceniajcie nas uczciwie i starzy i m³odzi!

